SEO står för sökmotoroptimering. Det innebär processen att förbättra er webbplats synlighet när människor söker efter tjänster liknande era på Google, Bing och andra sökmotorer. Människor söker flera biljoner gånger per år för att hitta information om produkter och tjänster, vilket gör SEO en grundläggande del av digital marknadsföring.

När potentiella kunder söker efter specifika tjänster är det viktigt för er verksamhet att synas på förstasidan av sökresultaten så att de kan hitta er. Om ni hamnar på sida 10 kommer de aldrig att hitta er. Det är därför ert företag behöver investera i SEO. Om de hittar er ökar chansen för ett köp av produkt eller tjänst, vilket också betyder fler försäljningar och fler leads.

Det finns flera olika typer av SEO men vi tänkte fokusera på tre viktiga typer som måste finnas med för att er webbplats ska ranka högt bland sökresultaten. De är:

  • on-page SEO
  • off-page SEO
  • teknisk SEO.

On-page SEO

On-page SEO innebär att man optimerar individuella webbsidor för att förbättra synlighet bland sökresultat och söktrafik. Kort och gott betyder det att optimera delar av din webbplats som du kan kontrollera.

Några av de viktigaste delarna du kan arbeta med för att förbättra din on-page SEO är:

  • Optimera din titeltagg och metabeskrivning
  • Meta-nyckelord
  • Metataggar
  • Headers
  • Skapa användarvänligt innehåll
  • Optimera bilder
  • Optimera URL:s
  • Använda intern länkning på dina sidor
  • 301 redirect
  • 404 error

Off-page SEO

Off-page SEO hänvisar till allt som inte tar plats direkt på din webbplats och som inte påverkar ditt innehåll. Det kan vara en längre process som främst innebär att försöka få och skapa så många backlinks som möjligt utanför webbplatsen.

Några av de viktigaste delarna du kan arbeta med för att förbättra din off-page SEO är:

  • Skapa delbart innehåll
  • Sökmotorregistrering
  • Engagera dig på sociala medier
  • Social bokmärkning
  • Kommentera och delta i olika forum
  • Lägg till din blogg i bloggportaler, -listor eller liknande
  • Skriv gästartiklar
  • Dela dokument
  • Använda Google my business

Teknisk SEO

Teknisk SEO innebär att kolla på och ordna alla tekniska delar av din webbplats. Några av de viktigaste delarna du kan arbeta med för att förbättra din tekniska SEO är:

  • Förbättra webbplatsens laddningstid för både mobila enheter och dator
  • XML sitemap
  • Optimera domän
  • Webbplatsens säkerhet
  • Spindla din webbplats och se om det finns några aktuella fel
  • Fixa trasiga länkar – både interna och externa
  • Rensa bort duplicerat eller tunnt innehåll
  • Skaffa https-certifikat

Det här är bara några bitar som du kan fokusera på och arbeta med men det ger dig en utgångspunkt i alla fall. Hör av dig om du vill ha mer hjälp!

Dela gärna detta blogginlägg på sociala medier 😃