Vi lever i en tid som kräver mer och mer digital kunskap av oss. Ungefär 96 procent av svenskarna använder internet men samtidigt finns det många grupper som behöver hjälp med digitala aktiviteter (Internetstiftelsen, 2020). En av de faktorer som kan underlätta användarnas upplevelse är att göra våra hemsidor mer tillgängliga och användbara. Digital service ska vara möjlig att uppfatta, hanterbar, begriplig och robust. Du ska kunna använda en digital service obehindrat även om du har en funktionsnedsättning.

För den offentliga sektorn är tillgänglighet ett lagkrav sedan ett år tillbaka men enligt en artikel i Dagens Nyheter kom det fram att både Arbetsförmedlingen och flera andra myndigheter får underkänt i detta (Tenfält, 2021). Förhoppningsvis åtgärdas problemen snarast.

Så vad kan du göra för att skapa en mer tillgänglig och användbar hemsida eller webbplats? Här kommer några enkla tips:

  • Text ska vara lättläst och lättförståelig
  • Lätt att navigera
  • Tydliga kontraster
  • Konsekvent
  • Luftig design
  • Skapa tydliga länkar
  • Anpassa för mobil och surfplattor
  • Beskriv bilder

Dessa tips kan ta dig en bit på vägen men är långt ifrån allt som behövs. Så vi rekommenderar att gå in och läsa mer på webbriktlinjer.se för att försäkra dig om att din hemsida lever upp till de riktlinjer och krav som finns, särskilt om du arbetar inom offentlig sektor. Genom att utbilda oss själva och gå till handling kan vi tillsammans skapa en webb som är mer tillgänglig och användbar för alla.

Källor:
https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/digitalt-utanforskap-2020/sammanfattning/
https://www.dn.se/sverige/arbetsformedlingens-bristande-sajt-forsvarar-for-langtidsarbetslosa/

Dela gärna detta blogginlägg på sociala medier 😃